۱۳۸۷ آبان ۸, چهارشنبه

گرامر 1

جنس و حرف تعريف معين

شكلهاي مفرد
اسم در زبان فرانسوي داراي جنس است . هر اسمي يا مذكر است و يا مونث .
اسمهايي كه به طور ويژه به جنس مرد (انسان يا حيوان) ; مانند پدر ، پسر و غيره دلالت دارند مذكر هستند .
اسمهايي كه به جنس زن (انسان يا حيوان) ; مانند مادر ،‌دختر و غيره دلالت دارند مونث هستند .
براي بيشتر اسمهاي ديگر ، جنس آنها معمولا" قراردادي است و بايد حرف تعريف آنها از لحاظ مذكر يا مونث بودن حفظ گردند.
حرف تعريف معين كه همراه با اسم مذكر مي آيد Le و حرف تعريف معين كه براي اسمهاي مونث بكار برده ميشود La مي باشد. ضمن اينكه حرف تعريف معين جهت اسامي يا كلماتي كه با حروف صدادار يا h غير ملفوظ شروع ميشوند 'l مي باشد.

مثال (مونث) :
دختر - la fille ( لَ في )
ساحل - la plage ( لَ پلَژ )
مغازه - la boutique ( لَ بوتيك )
اطاق خواب - la chambre ( لَ شامبق )

مثال (مذكر) :
پسر - le garçon ( لُ گَق سُن )
پدر - le père ( لُ پِق )
موزه - le musèe ( لُ موزِ )
فروشگاه - le marché (لُ مَقشِ )

مثال (كلماتي كه با حروف صدادار يا h غير ملفوظ شروع ميشوند) :
دوست (مونث) : l'amie ( لَ مي)
دوست (مذكر) : l'ami ( لَ مي)
مرد : l'homme ( لُ م )
شمشير : l'épée ( لِپِ )

۸ نظر:

ناشناس گفت...

سلام مهدی جان.
از مطالب جالبی که توی وب لاگت گذاشتی ممنون. امیدوارم که به نوشتنت ادامه بدی. من مشتاقانه مطالبت را دنبال می کنم.
حسین طاهری

ناشناس گفت...

ممنون سودمند بود و علاقه مند شدم که حتما این زبان رو یاد بگیرم
موزیک زیبایی انتخاب کردین... پیشنهاد میکنم اگر موزیک با لطافت مشابهی به زبان فرانسه داشتین اینجا قرار بدین :) موفق باشید

حسین گفت...

سلام،وبلاگ خوبي داري و خيلي خوب درس هارو توضيح ميدي،من شمارو لينك كردم.
شما هم اگه خواستيد وبلاگ آموزش زبان اسپانيايي منو لينك كنيد.

elnaz گفت...

salam merc mehdi jan man dar hale amozesham va u pish az pish komakam kardi meriiiiiiiiiiiii( elnaz )

غزال گفت...

سلااام مهدی جااااااااان
واایی نمی دونی چقد ذوق کردم بلاگتونو دیدم
من از امروز تو مدرسه باید زبان فرانسوی یاد بگیرم :(
اول می خواستم اسپانیای بر دارم ... ولی خوب قسمت نشد ... خیلییییییییی ممنونم
همیشه سر می زنم ... تا مطالب بیشتری و که می زارین و بخونم

ramin_azad56@yahoo.com گفت...

سلام من رامین هستم از تبریز ، ممنون از زحمتهایی که می کشید. من تازگیها پاریس بودم و به شدت عاشق این شهر و مردمش شدم و خیلی دلم می خواست زبان اونها رو یاد بگیرم که وبلاگ شما کمک خوبی برای استارت یادگیری من شد. سلامت و پیروز باشید.

ناشناس گفت...

سلام وخسته نباشید .
من مطالبتون رو در بلگ دیگه تون دنبال میکردم که متاسفانه از امروز دیگه بلاگتون در پرشین بلاگ حذف شده .
اگه امکانش هست مطالب و بخصوص لینک ها رو دوباره بذارید. ممنون .

ناشناس گفت...

سلام خسته نباشید واقعا عالی بوووووووووود
گرامر 2 را کی میزارین ؟
واقعا لذت بردم از وبلاگت